המפתח של חביתוש


הפעם בחרתי להביא בפניכם פוסט מעניין שכתבה קרלה גוטיירז, ובו היא מציגה שש גישות מפתח להצלחה בלמידה מרחוק, המתבססות על מאמר של Kenneth T. Henson מ-2003. על אף שאין מדובר בתיאוריה חדשנית ופורצת- אני מוצאת את מקבץ הגישות רלוונטי לכלל הנושאים והתחומים שנרצה ללמד באופן שבו הלומד במרכז ואנו כמעצבי הלמידה והמנחים שלו תומכים בו לאורך התהליך.
  1. למידה מבוססת התנסות/חוויה: למידה באמצעות עשייה או למידה אקטיבית. סימולציות ומשחקים יכולים לסייע ללומדים ליישם את הידע שרכשו. גם שימוש בסיטואציות מחיי היומיום וחקר מקרה, כלומר למידה באמצעות סיפורים ודוגמאות, תורמים לתהליך הלמידה האקטיבית בלמידה מרחוק.
  2. כיבוד והכרת הלומדים: קורסים בלמידה מרחוק מדגישים לרוב את תפקיד המורה/המנחה או את התוכן, בעוד שהפוקוס צריך להיות על הלומדים. הצעד הראשון בתכנון למידה מרחוק מחייב התחשבות באיכויות הלומדים ובנטיותיהם. ניתן, למשל, להציג מידע בדרכים מגוונות במטרה לקלוע למגוון החוזקות והחולשות של הלומדים.
  3. הסתמכות על ידע קודם בעיצוב תכנית הלימודים: כדאי לבצע הערכה מקדימה של הלומדים על מנת למפות את הידע הקודם ולתכנן באופן אופטימלי ומותאם את המשך הלמידה. קורסי eLearning המכוונים לכך שהלומד במרכז חייבים להתבונן בתוכן ובמשימות דרך עיניהם של הלומדים, ולהבין בראשית את הנחות היסוד והידע הקודם איתם הם מגיעים.
  4. הזנת הסקרנות: סקרנות מניעה את החדשנות והלמידה, הופכת אותנו לאקטיביים ומחזקת את המוטיבציה. גם בלמידה מרחוק יש להתבסס על הסקרנות של הלומדים ולגרות אותם עם טריגרים בדמות בעיות מורכבות, דוגמאות ושאלות מעוררות מחשבה או חושים...
  5. עירוב רגש בלמידה: ללומדים קל יותר להתחבר לרעיונות ומושגים חדשים כאשר הם מתחברים אליהם גם באופן רגשי. תוכן רגשי ואישי מאפשר ללומד להתחבר עם הנושא ברמה עמוקה ופנימית יותר. כאשר מערבים רגשות בתהליך ההשפעה על הלמידה מתעצמת באופן דרסטי. כדאי לייצר עמדות חיוביות מצד הלומדים לתוכן הנלמד בלמידה מרחוק, כך שירגישו נלהבים יותר להשתתף וללמוד. כמה רעיונות ליצירת מעורבות רגשית בלמידה מרחוק: תרגילים המאלצים את הלומד להיכנס "לנעליו" של מקבל החלטה/דמות מעוררת מחלוקת, להציג עובדות ותוכן מפתיע ללומדים, לעורר מחלוקת ומתח, לעורר זכרונות, להציג סיפורים משכנעים, לשלב מדיה המעוררת תגובות רגשיות וכו'.
  6. נטרול הפחד: פחד מהתמודדות עם אתגרים וביצוע טעויות עלול לעכב את תהליך הלמידה. יש לעצב את מרחב הלמידה כך שיווצרו חללים בטוחים עבור הלומד לעיסוק ברגשות, להגות מרחשי ליבם ומוחם, להביע סקרנות ולהתנסות ללא פחד מכישלון.
 
כמי שעוסקת הרבה בתכנון ועיצוב למידה מרחוק אני מתחברת לששת המפתחות הנ"ל, שאכן מציבים את הלומדים במרכז התהליך ומזמנים להם חוויית למידה אקטיבית ורלוונטית ומתוך כך ממצבים את המנחה/המורה/מעצב הלמידה כעמוד תווך משמעותי עבור הלומדים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סליחה, איך מגיעים לאזור הלמידה?

רעיונות לסיכום מפגש למידה

בואו נמריא מה- Onboarding