מה קורה בעולם התחתון...?

לאחרונה נתקלתי במאמר מדהים שהתפרסם בכלכליסט ומדבר על רשת של קורי פטריות שמתנהלת בדמיון לרשת האינטרנט. מדהים לקרוא כיצד האורגניזם המורכב הזה (שאנחנו רגילים לראות בסלט) מצליח לשלוט בעולם שמתחת לאדמה. כותב המאמר מצליח להכניס את הקוראים לנבכי המיסתורין של הפטריות עם דוגמאות רבות. דוגמא אחת נראתה לי רלוונטית ביותר לנושאי הבלוג:
"לבני אדם יש נטייה לחפש את מערכת ההפעלה, איזשהו צומת מרכזי שהכל זורם אליו וממנו", הוא אומר. "זה כנראה משהו שמגיע מהגנטיקה שלנו, לחפש את המנהיג שמקבל את ההחלטות. אבל בעולם הביולוגיה והפיזיקה, ואני חושב שגם בתחומים רבים אחרים, דברים לא עובדים ככה. האם לטוקיו יש מוח מרכזי? לאינטרנט? ... בעשורים האחרונים נחקרות התנהגויותיהם המתואמות של עדרים, נחילי חרקים, להקות דגים והולכי רגל במדרכות עמוסות. כל הקבוצות הללו מפגינות התנהגות מתואמת, כמעט כשל אורגניזם חי אחד, אך בלא תיאום, כוונה או כללים. לפי התיאוריה הזאת, ומקבילותיה בטבע, אותה "חוכמת המונים" או "אינטליגנציה עדרית" היא בינה שאפשר לייחסה רק למבנה הרשת עצמה, לא לאף אחד מהמוחות והתודעות שמרכיבים אותה.
האם ניחנו מלידה באותה "בינה עדרית", שהשכלנו ליישם כל כך טוב ברשת בשנים האחרונות? האם כלי הווב 2 הצליחו ליצור אלטרנטיבה למנהיגות מסורתית והצמיחו מנהיגות דיגיטלית חדשנית הנקראת "חכמת ההמונים"? ואולי רשת הפיטריות מוכיחה שהמנהיגות הדיגיטלית החדשה היא בעצם גילוי אבולוציוני של בינה בת מליוני שנים? הכתבה העלתה בי שאלות רבות ותהיות באשר לעולם החי והצומח. בעודי תוהה ומתחבטת הצצתי בטוקבקים לכתבה, ותגובה אחת קטנה הצליחה להחזיר אותי למציאות....

שיהיה שבוע טוב

תגובות

  1. הכתבה על הפטריות אין לה קשר למציאות. סתם עוד סיפור מצוץ מן האצבע.

    http://benhateva.wordpress.com/2012/03/18/73084/

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סליחה, איך מגיעים לאזור הלמידה?

רעיונות לסיכום מפגש למידה

בואו נמריא מה- Onboarding